Rikken als immaterieel erfgoed

Het kaartspel Rikken wordt op vele tafels in met name Brabant en Noord-Limburg gespeeld. Het is een bourgondisch kaartspel want rikken is een kaartspel van een praatje met een glaasje en hapje. Daarbij kent iedere regio, familie, club of tafel z’n eigen regels en eigenaardigheden die door de tijd of door het gezelschap kunnen veranderen. Het kaartspel Rikken zorgt voor een gezellig tijdverdrijf dat ruimte biedt voor spel maar ook voor ‘buurten’. Het gaat van generatie op generatie. Door de opkomst van online tijdverdrijf is het ook mogelijk altijd te rikken. Ben je alleen en wil je kaarten, via kaartspellen.online worden tafels samengevoegd en is tijd- of plaatsonafhankelijk rikken mogelijk geworden. Wie gun je dit spel nu niet?

Daarom zijn we als Stichting Rikken ook bezig met het kaartspel rikken als immaterieel erfgoed te bestempelen en te beschermen.

Voor dit proces zijn we op zoek naar beeld- en tekstmateriaal. Heb je mooie foto’s (oud of actueel) of artikelen en wil je foto’s en/of teksten maken? Deel het met ons. Belangrijk daarbij zijn de volgende eigenschappen:

• saamhorigheid en verbinding uitstralen;
  • generatiegericht kaartspel (verbinding zowel binnen als tussen generaties);
  • bourgondisch kaartspel;
  • vernieuwingen in kaartspel, regels, uitingen;

Heb je beelden of teksten, deel ze met ons via onderstaand inleverformulier. We zullen de teksten en beelden inclusief bronvermelding op de website plaatsen en/of eventueel in een nog samen te stellen boek opnemen.

Inleverformulier